کاربرد و نصب صحیح دستگاه رطوبت سنج

چکیده محتوای این صفحه

برای بهبود عملکرد سایت امتیاز دهید...

در این مقاله از مه اوران قصد داریم به کاربرد و نصب صحیح دستگاه رطوبت سنج یا کنترلر رطوبت، بپردازیم. یکی از مسائل مهم در بسیاری از صنایع مانند صنایع غذایی، دارویی، کشاورزی، پزشکی و… اندازه گیری و کنترل رطوبت محیط است.

رطوبت مناسب می تواند بر میزان رشد و کیفیت، میزان تازگی و ماندگاری محصولات، کاهش میزان اتش سوزی و اثربخشی بیشتر محصولات در صنایع مختلف تاثیر بگذارد؛ در نتیجه کنترل میزان رطوبت از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید با نهایت دقت و صحت انجام گیرد تا قابل تضمین باشد.

مشاهده محصولات

کنترلر رطوبت چیست؟

تنظیم رطوبت محیط به دلیل مزایا یا معایبی که می تواند در افراد و مشاغل داشته باشد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. کنترلر رطوبت یکی از لوازمی است که در اندازه گیری میزان رطوبت و تنظیم آن می تواند در صنایع مختلف بسیار مفید واقع شود.

اما در هنگام نصب صحیح دستگاه رطوبت سنج باید به نکاتی توجه نمایید که بتوانید بهترین بهره وری را داشته باشید. دستگاه رطوبت سنج یا کنترلر رطوبت، باید در محلی مناسب و ترجیحا در مرکز محیط نصب شود و تنظیمات مورد نیاز به دقت انجام شود. در ادامه به برخی از نکات در خصوص نصب و استفاده از دستگاه کنترلر رطوبت خواهیم پرداخت.

کنترلر رطوبت چیست؟

نصب صحیح دستگاه رطوبت سنج یا کنترلر رطوبت

انتخاب مکان مناسب برای نصب صحیح دستگاه رطوبت سنج

کنترلر رطوبت باید در محلی قرار گیرد که به راحتی به آن دسترسی داشته باشید و بتوانید میزان رطوبت را مشاهده نمایید. همچنین برای اینکه دستگاه بهترین عملکرد را از خود نشان دهد، بهتر است در دورترین نقطه از منبع رطوبت در محیط قرار بگیرد، تا بتواند میزان رطوبت نسبی تمام محیط را به طور صحیح نمایش دهد.

در صورتی که دستگاه دارای سنسور خارجی باشد، باید در دورترین نقطه از دستگاه رطوبت ساز قرار گیرد، تا بتواند میزان رطوبت تمام محیط را نمایش دهد؛ یعنی قبل از اینکه دستگاه رطوبت ساز بتواند تمام محیط را به طور کامل رطوبت رسانی کند، سنسور رطوبت سنج هشدار اشباع رطوبت می دهد.

همچنین نباید در نزدیکی منبع آب یا حرارتی قرار گیرد، زیرا ممکن است تحت تاثیر عوامل محیطی مختلف کارایی لازم را برای ما نداشته باشد؛ بهترین مکان برای نصب صحیح دستگاه رطوبت سنج، در دیوار یا ستونی است که دور از نور مستقیم آفتاب و هرگونه منبع حرارتی یا تغییر دمایی قرار دارد؛ زیرا نور افتاب احتمال خرابی دستگاه را بالا می برد و دما نیز دقت اندازه گیری را کاهش می دهد.

یکی از عوامل احتمال خرابی دستگاه رطوبت سنج، قرار گرفتن آن در معرض رطوبت، بخار، مواد شیمیایی است؛ موارد ذکر شده می توانند باعث ایجاد خرابی و خوردگی در قطعات داخلی دستگاه مانند مدار داخلی آن شوند.

نصب صحیح دستگاه رطوبت سنج

برای نصب صحیح دستگاه رطوبت سنج و استفاده از دستگاه رطوبت سنج به یک منبع تغذیع برق و کابل اتصال به دستگاه رطوبت ساز نیاز است؛ دستگاه را به برق متصل کرده، و تنظیمات لازم را انجام دهید؛ دستگاه را روشن کنید و اطمینان حاصل کنید که درست کار می کند و رطوبت محیط را به درستی نمایش می دهد.

در نهایت با رعایت این مراحل، می توانید از دستگاه رطوبت سنج یا کنترل رطوبت خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

کاربردهای دستگاه رطوبت سنج

کنترل رطوبت به وسیله دستگاه رطوبت سنج کاربردهای مختلفی در زندگی روزمره و مشاغل مختلف دارد. این دستگاه در صنایع متعدد برای اندازه گیری رطوبت محیط به صورت دیجیتالی عمل می کند و می تواند میزان رطوبت موجود در محیط را اندازه گیری کند و در صورت نیاز، اقدام به کنترل و تنظیم آن نیز نمایند. از جمله کاربردهای اصلی دستگاه های رطوبت سنج عبارتند از:

صنایع غذایی و دارویی

تامین و کنترل رطوبت در نگهداری از صنایع غذایی، به دلیل نقش پررنگی که دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای مثال رطوبت در سردخانه می تواند سبب حفظ وزن گوشت و عدم خشک شدن گوشت شود؛ یا در نگهداری از میوه های سردخانه سبب ماندگاری بیشتر محصولات، حفظ کیفیت و تازگی بیشتر شود.

همچنین در صنایع دارویی رطوبت برای نگهداری داروها در شرایط مطلوب، در انبار بسیار مناسب است. رطوبت می تواند باعث جلوگیری از بهم چسبیدن برخی کپسول های ژله ای، حفظ کیفیت و تاثیرگذاری بیشتر داروها شود.

اما میزان رطوبت استاندارد برای صنایع غذایی و دارویی چقدر است؟ معمولاً در صنایع دارویی، میزان رطوبت محصولات باید حداقل در محدوده 55 الی 60 درصد باشد. این میزان رطوبت به اندازه‌ی کافی برای حفظ کیفیت و تاثیرگذاری داروها مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین در صنایع غذایی به دلیل اینکه نیاز به خشک شدن محصولات وجود دارد، رطوبت را در محدوده ی 5 الی 15 درصد نگه دارید تا تازگی و کیفیت محصولات حفظ شود. لازم است، رطوبت به اندازه‌ی کافی کم باشد تا از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها جلوگیری شود. به عنوان مثال، در برخی از محصولات غذایی مانند آجیل و خشکبار، میزان رطوبت باید بسیار کمتر از ۵ درصد باشد تا از خرابی و پوسیدگی آنها جلوگیری شود.

صنایع غذایی و دارویی

کنترل رطوبت در منزل

افزایش بیش از اندازه رطوبت در منزل می تواند مشکلات در خصوص سلامتی به وجود بیاورد. برای مثال می تواند تنفس را با مشکل مواجه کند، همچنین رطوبت زیاد از حد می تواند مشکلاتی در دیوارها و مبلمان منزل به وجود بیاورد.

بنابراین باید یک دستگاه کنترل رطوبت را با نصب صحیح دستگاه رطوبت سنج در محل مناسب، برای حفظ رطوبت در میزان استاندارد استفاده کرد. میزان رطوبت استاندارد منزل بین 30 الی 50 درصد در زمستان توصیه می شود.

کنترل رطوبت در منزل

لوازم الکترونیکی

کنترل رطوبت در صنایعی که لوازم الکترونیکی تولید می نمایند، به دلیل اسیب ها و ضررهایی که ممکن است به دلیل الکتریسته، در اینده به وجود بیاید از اهمیت ویژه ای برخوردار است. دستگاه کنترلر رطوبت به عنوان وسیله ای تاثیرگذار در اندازه گیری و کنترل رطوبت در این صنایع استفاده می شود.

میزان رطوبت استاندارد برای تولید لوازم الکترونیکی حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد توصیه می شود. این میزان رطوبت به اندازه کافی برای جلوگیری از ایجاد الکتریسته و خراب شدن قطعات الکترونیکی مناسب می باشد. اما همچنین باید به اندازه کافی کم باشد تا از آسیب به قطعات الکترونیکی ناشی از خوردگی و اکسیداسیون جلوگیری کند.

لوازم الکترونیکی

کارخانه‌های تولید مواد شیمیایی

رطوبت یکی از عوامل محیطی تاثیرگذار در کارخانه های تولید مواد شیمیایی می باشد. از تاثیرات مثبت رطوبت می توان به کاهش میزان الکتریسته و در نتیجه کاهش احتمال انفجار اشاره کرد. نصب صحیح دستگاه رطوبت سنج می تواند، با اندازه گیری میزان رطوبت محیط، مزایای فوق را برای شما به ارمغان اورد و در فرایند تولید مواد شیمیایی موثر باشد.

میزان رطوبت استاندارد برای کارخانه‌های تولید مواد شیمیایی معمولاً بین 40 تا 60 درصد می باشد. اما برای هر فرایند ممکن است نیاز به مقدار خاصی رطوبت باشد. تولید مواد شیمیایی از حساس ترین صنایع به شمار می روند، لذا برای تنظیم میزان رطوبت بهتر است با کارشناس مربوطه مشورت نمایید.

کارخانه‌های تولید مواد شیمیایی

پرورش قارچ

پرورش قارچ یکی از صنایعی است که امروزه برای کسب درامد، طرفداران بسیاری را جذب خود کرده است؛ اما برای تولید و پرورش قارچ باید تخصص و تجهیزات لازم را داشته باشید. از انجایی که قارچ برخلاف دیگر مواد غذایی از رطوبت هوا تغذیه می کند، در نتیجه باید رطوبت هوا را به میزان لازم تامین و کنترل نمایید، زیرا این محصول، محصولی به شدت حساس به دما و رطوبت می باشد. برای تامین رطوبت از دستگاه رطوبت ساز کمک بگیرید و برای کنترل میزان آن از دستگاه رطوبت سنج.

میزان رطوبت استاندارد برای پرورش قارچ در مراحل مختلف متغیر است. اما به طور کلی قارچ برای رشد به رطوبت زیاد در حد 80 الی 90 درصد نیاز دارد.

پرورش قارچ

چاپخانه

کنترل رطوبت در چاخانه می تواند مزایای فراوانی مانند تسریع در روند چاپ و کاهش الکتریسته ساکن را به همراه داشته باشد. میزان رطوبت استاندارد در کارخانه های چاپ باید بین 45 تا 55 درصد و در برخی موارد 70 درصد باشد. این میزان رطوبت، مناسب برای کاغذ، تجهیزات چاپ و مواد چاپی است. نصب صحیح دستگاه رطوبت سنج و کنترل رطوبت در حد استاندارد می تواند در جلوگیری از مشکلاتی مانند انبساط یا انقباض کاغذ کمک کننده باشد.

چاپخانه

منسوجات

دستگاه رطوبت سنج برای حفظ میزان رطوبت در کارخانه های نساجی کاربرد ویژه ای دارد. زیرا رطوبت استاندارد محیط نساجی می تواند به افزایش کیفیت کالا ها کمک کند و خطرات ناشی از الکتریسته ساکن را رفع کند. نصب صحیح دستگاه رطوبت سنج، می تواند برای کنترل و اندازه‌گیری رطوبت در تولید نخ و پوشاک استفاده ‌شود. میزان رطوبت استاندارد برای کارخانه نساجی معمولا 70 تا 80 درصد است. که دستگاه های رطوبت ساز مه اوران توانایی تولید و اشبع رطوبت تا 95 درصد در محیط کاملا بسته را دارا می باشند.

منسوجات

در این مقاله از مه اوران نخست درباره نصب صحیح دستگاه رطوبت سنج یا کنترلر رطوبت در محل صحبت شد؛ سپس به بررسی نوع نصب آن به روش صحیح پرداختیم. در پایان مقاله را با برخی کاربردهای دستگاه رطوبت سنج و میزان رطوبت مناسب برای هر یک به پایان رساندیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید و قیمت دستگاه رطوبت ساز و رطوبت سنج با کارشناسان ما از طریق شماره 02191035178 در ارتباط باشید.

بهترین دستگاه ها را از ما بخواهید

مه آوران اولین و بزرگترین تولید کننده دستگاه رطوبت ساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

You cannot copy content of this page

فرم درخواست مشاوره

برای در خواست مشاوره لطفا فرم زیر را پر کنید.