استفاده رطوبت ساز در صنعت میوه و سبزیجات 4 مورد عوامل آن

چکیده محتوای این صفحه

تشکر از همراهی شما؛ مه آوران اولین و بزرگترین تولید کننده دستگاه رطوبت ساز

رطوبت ساز در صنعت میوه و سبزیجات جز پرکاربردترین تجهیزات است. تأمین رطوبت مورد نیاز در سالن انبار میوه و سبزی یکی از کاربردهای مهم رطوبت ساز است. میوه و سبزیجات بعد از برداشت باید تحت شرایط دما و رطوبت خاصی نگهداری و ذخیره شوند تا از فاسد شدن محصولات جلوگیری گردد پس لازم است دستگاه بخار سرد در انبار میوه مورد استفاده قرار گیرد.

هدف اصلی استفاده از رطوبت ساز در صنعت میوه و سبزیجات حفظ تازگی، طراوت و آب موجود است. میوه و سبزیجات درمحیط‌های خشک به سرعت آب‌ از دست می‌دهند، باعث بدشکلی و بدمزه‌گی میوه شده و ارزش تجاری آن رابه شدت کاهش می‌دهد.

رطوبت سازهای ساخت شرکت مه آوران به عنوان یک برند برتر و شناخته شده، در تمام صنایع کوچک و بزرگ ایران و جهان استفاده می‌شود، مانند سردخانه‌های میوه، سبزیجات و غیره

نقش دستگاه رطوبت ساز در انبار میوه

استفاده از رطوبت ساز بزرگ در محل ذخیره و نگهداری میوه و سبزی از اهمیت بالایی برخوردار است.  بعضی میوه‌ها تا زمان فروش در انبارهای بزرگ و سردخانه‌های میوه برای مدت طولانی نگهداری می‌شوند در این مواقع رطوبت ساز انبار میوه با تامین رطوبت نسبی محصول را تازه و سالم نگه می‌دارد.

بهتر است بدانید میوه‌ها پس از برداشت همچنان به فعل و انفعالات شیمیایی، تنفس و تبادل با محیط اطراف ادامه می‌دهند. مخصوصا میوه‌های نابالغ که فعل و انفعالات شیمیایی بیشتری دارند، در محیط‌های خشک به‌سرعت آسیب‌پذیر هستند، پس باید شرایط محیطی مناسب را از قبل فراهم نمود. به این منظور استفاده‌ از دستگاه رطوبت ساز در انبار میوه و سبزیجات پیشنهاد می‌شود تا از فساد میکروبی جلوگیری شود و واکنش‌های شیمیای محصول را کند و متوقف می‌کند.

مزایا و کاربرد رطوبت ساز در انبار میوه و سبزیجات

مزایای استفاده از رطوبت ساز در سردخانه میوه و سبزیجات

  • استفاده از رطوبت ساز در انبار میوه ضروری است. زیرا یکی از مهم‌ترین روش‌های نگهداری میوه و سبزی، کنترل درجه برودت و رطوبت نسبی است که تاثیر زیادی در عمر نگهداری، کیفیت و وزن محصول دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رطوبت نسبی کلیک کنید.
  • کاهش درجه حرارت و متعادل کردن رطوبت نسبی محیط توسط دستگاه بخار سرد کلید اصلی برای حفظ کیفیت میوه‌های موجود در انبار است. زیرا در دماهای پایین فعالیت میکروارگانیزم‌ها کاهش یافته و می‌توانند میوه را برای مدت طولانی نگهداری کنند. علاوه بر رطوبت محیطی، دما، جریان هوای داخل سالن و فشار اتمسفر برمیزان کیفیت میوه‌های انبار شده تأثیرگذار است.
  • همانطور که قبلا هم گفته شد، استفاده از دستگاه رطوبت ساز بسیار پراهمیت است. در رطوبت پایین و دمای بالا، میوه‌ها شروع به تعرق کرده، ارزش غذایی و فرم اصلی خود را از دست می‌دهند. در بیشتر انبارهای نگهداری و ذخیره میوه، رطوبت نسبی معمولا بین 80 الی 95 باید حفظ شود.
  • استفاده از رطوبت ساز در صنعت میوه و سبزیجات مانع افت وزن میوه می‌شود. همانطور که می‌دانید وقتی میوه آب از دست می‌دهد باعث کاهش وزن و پژمردگی آن شده درنتیجه سود فروش آن کمتر خواهد شد. ذخیره و نگهداری میوه در محیط‌های مرطوب باعث حفظ وزن آن محصول می‌شود. رطوبت ساز در صنعت میوه و سبزیجات، میزان ترشحات میوه رابه حداقل می‌رساند. رطوبت ساز وزن، ظاهر، کیفیت غذایی، عطروطعم میوه راحفظ می‌کند.

در ادامه به مزایای دیگر رطوبت ساز در صنعت میوه و سبزیجات اشاره می کنیم:

  • فرسایش محصول را از طریق کنترل وزن آب کاهش می‌دهد
  • میزان بار و انرژی را کاهش می‌دهد
  • کیفیت محصول نهایی را بهبود می‌بخشد
  • مدت زمان نگهداری بالقوه طولانی‌تر، تازه‌تر و ماندگاری بیشتر
  • طیف گسترده‌ای از محصولات برای پاسخگویی دقیق به نیاز مشتریان
  • سیستم‌های کم مصرف برای کاهش هزینه‌های عملیاتی و بهبود کنترل رطوبت
رطوبت ساز در صنعت میوه و سبزیجات مزایا
رطوبت ساز در صنعت میوه و سبزیجات مزایا

مزایای استفاده از رطوبت ساز انبار میوه  در مراحل بسته‌بندی و رنگ‌آوری

کاربرد مهم رطوبت ساز در صنعت میوه و سبزیجات کمک به عملیات سورتینگ و یا رنگ‌آوری میوه‌های نارس و کال است. میوه‌های نارس برای رسیدن به گازاتیلن، رطوبت ساز صنعتی نیاز دارند تا رطوبت نسبی 95 درصدی تامین شود. این عملیات به‌همراه تهویه یکنواخت به مدت 2 الی 3 روز اجرا گردیده و در نتیجه آن میوه نارس به میوه شیرین، آبدار و رسیده تبدیل می‌شود. درمرحله سورتینگ برای اینکه میوه‌ها به‌درستی لیبل گذاری و درجه‌بندی شوند، لازم است که رطوبت ساز بزرگ در شرایط ایده آل مورد استفاده قرار گیرد.

در زمان بسته‌بندی میوه‌ها نیز از دستگاه‌های رطوبت ساز برای تأمین رطوبت مورد نیاز سالن استفاده می‌شود. چیدن جعبه یا باکس پالت روی هم در داخل اطاق سرد با رعایت اصول فنی انجام می‌گیرد. پس از پر شدن سالن درب آن بسته شده و میزان عوامل مؤثر از جمله رطوبت در نگهداری از طریق کنترل‌های اتوماتیک تحت نظر قرار می‌گیرد.

رطوبت نسبی هوای سردخانه به چه عواملی بستگی دارد؟

  1. جنس فرآورده و بسته‌بندی، طرز انبار نمودن كالا در انبار
  2. سطح و ساختمان تبخیر كننده‌‏ها و همچنین سطح و چگونگی قرار گرفتن شبكه‌ها
  3. اختلاف بین درجه حرارت سطح تبخیر كننده و میانگین حرارت واقعی فضای انبار، طرز تهویه (سرعت جریان هوا، چگونگی جریان هوا در سردخانه، تغییرات هوا و غیره)
  4. عایق بندی سردخانه و تغییر ساعات كار ماشین آلات

به‌دلیل تمام این موارد رطوبت نسبی هوا در طول ساعات كار سردخانه متغیر است. بدین منظور برای افزایش بازدهی شرکت مه آوران دستگاه رطوبت ساز صنعتی طراحی کرده است که قابلیت اتصال به رطوبت سنج دیجیتالی را دارا است و همچنین با به‌کار گیری بهترین قطعات و تکنولوژی بالا سنسورهای فراصوت رطوبت ساز انبار میوه به‌صورت خودکار خاموش و روشن می‌شود.

بهترین دستگاه رطوبت ساز در صنعت میوه و سبزیجات

در صنعت میوه و سبزیجات، دستگاه رطوبت ساز با کیفیت و کارآمد بسیار حیاتی است. بهترین دستگاه رطوبت ساز برای استفاده در این صنعت، باید قابلیت تنظیم رطوبت هوا، دارای سیستم قطع خودکار برای مواقع ضروری، قابلیت اتصال به اب شهری، و همچنین قابلیت خنک کنندگی نیز داشته باشد. با توجه به این تفاسیر و طبق آمار مه اوران موارد زیر بهترین گزینه ها هستند:

رطوبت ساز صنعتی التراسونیک مه اوران 2 لیتر 600
رطوبت ساز صنعتی التراسونیک مه اوران 3.5 لیتر 1200

بهترین دستگاه رطوبت ساز در صنعت میوه و سبزیجات

نتیجه گیری

انتخاب رطوبت ساز در صنعت میوه و سبزیجات مهم است، بستگی به امکانات، موقعیت و متراژ سالن  دارد. زیرا رطوبت ایجاد شده توسط دستگاه باید به شکل یکنواخت و کنترل‌شده باشد. جهت انتخاب بهترین رطوبت ساز اینجا کلیک کنید تا کارشناسان شرکت مه آوران به شما کمک کنند.

رطوبت ساز در صنعت میوه و سبزیجات به نحوی طراحی شده‌اند که کاملا کارامد بوده و در مصرف انرژی و آب بسیار بهینه عمل می‌کنند. رطوبت ساز مناسب به کاهش دمای محیط نیز بسیار کمک می‌کنند. لازم است انبار میوه با سیستم‌های جدید دستگاه رطوبت ساز صنعتی تجهیز شود، حفظ کیفیت محصول منجربه کاهش انرژی مصرفی خواهد شد.

توجه: به این نکته توجه کنید رطوبت مورد نیاز در انبار باید کاملا تحت کنترل باشد چون رطوبت بیش از حد نیز در سالن نگهداری و ذخیره میوه مشکلات دیگری به وجود می‌آورد.

بهترین دستگاه ها را از ما بخواهید

مه آوران اولین و بزرگترین تولید کننده دستگاه رطوبت ساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

You cannot copy content of this page

فرم درخواست مشاوره

برای در خواست مشاوره لطفا فرم زیر را پر کنید.