رطوبت ساز خانگی مزایا و 4 مورد معایب آن

چکیده محتوای این صفحه

برای بهبود عملکرد سایت امتیاز دهید...

رطوبت ساز خانگی کم صدا، کوچک و کم مصرف شرکت مه آوران باعث ایجاد محیط دلنشین در منزل شده و باعث تنفس راحتتر و احساس راحتی بیشتر در منزل می‌شود. با استفاده از دستگاه بخور سرد و ایجاد رطوبت کافی از بسیاری بیماری‌های تنفسی و پوستی مصون خواهید ماند. بهترین دستگاه رطوبت ساز خانگی انواع متنوعی دارد که اما مدل التراسونیک آن به دلیل قطع خودکار و بسیاری از مزایای دیگر یکی از بهترین انواع است. از این دستگاه برای موارد مختلفی می‌توان استفاده کرد برای مثال اگر در منزل خود گیاهان زیادی دارید و در فصل تابستان و بهار گرما و خشکی هوا، گل‌های شما را پژمرده می‌کند استفاده از مه ساز خانگی پیشنهاد خوبی است.

یکی دیگر از موارد مصرف این دستگاه در فصل زمستان برای هنگامی است که دچار سرماخوردگی شده‌اید و خشکی منزل راه تنفسی و ریه‌های شما را اذیت می‌کند باتولید رطوبت مناسب علاوه بر رفع مشکل تنفسی، باعث تصفیه هوا هم می‌شود. در این مقاله از سری مقالات مه آوران، قصد داریم راجع به دستگاه رطوبت ساز خانگی صحبت کنیم با ما همراه باشید.

رطوبت ساز خانگی چیست؟

دستگاه رطوبت ساز خانگی چیست؟

دستگاه مه ساز باعث می‌شود که هوای مورد نیاز برای تنفس انسان از رطوبت کافی برخوردار شود، این دستگاه:

  • رطوبت هوا را بیشتر می‌کند
  • هوای خشک خانه مرطوب می‌شود
  • برای افراد دارای خشکی پوست یا مشکلات تنفسی مفید است

درصورت کمبود رطوبت، فرآیند تنفس با مشکل مواجه می‌شود، ممکن است باعـث خشکی دهان، بینی و لوله تنفسی شود. کمبود رطوبت فرآیند تنفس را  با مشکل مواجه می‌کند، ممکن است حتی باعـث خشکی دهان، بینی و لوله تنفسی شود. هوای خشک، باعث می‌شود رطوبت پوست تبخیر شود و علائم تنفسی به‌مرور زمان تشدید شود. می‌توانیم بادستگاه رطوبت ساز خانگی رطوبت هوا را افزایش دهیم. درخانه و محل کارتان به روش‌های متفاوت می‌توانید در چهار فصل برای کنترل رطوبت هوا از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید.

مزایا و کاربرد دستگاه رطوبت ساز خانگی التراسونیک

برای جلوگیری از آنفولانزا و سرماخوردگی، رفع خروپف، برطرف کردن سینوزیت و سردرد، مرطوب نگه داشتن پوست، دست و صورت، جلوگیری از سرفه و سوزش گلو، کاهش حساسیت و سم و… می‌توانیم از دستگاه مه ساز کوچک استفاده کنیم.

1. کاهش احتمال به عفونت و پیشگیری از آنفولانزا

رطوبت هوا، ابتلای انسان به انواع بیماری را کاهش می‌دهد. خشکی هوا در بروز بیمارهای عفونی، ویروسی و باکتریای نقش مهمی ایفا می‌کند. دستگاه رطوبت ساز فرآیند بهبودی را تسریع می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد دستگاه رطوبت ساز ریسک ابتلا به آنفولانزا راکاهش می‌دهد.

محققان در تحقیقی بعد از وارد کردن ویروس آنفولانزا به هوا از طریق سرفه مصنوعی به این نتیجه رسیدند که رطوبت بالای 40 درصد به سرعت می‌تواند ویروس معلق در هوا را غیر فعال کند و قدرت بیماری‌زایی آن را کاهش می‌دهد. ما به شما پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از این دستگاه مه ساز، رطوبت محیط را تا 43 درصد و بیشتر افزایش دهید.

2. سلامتی پوست، حفظ رطوبت پوست و مو

خشکی هوا باعث خشکی پوست و افزایش چین و چروک می‌شود، رطوبت هوا سلامتی و شادابی پوست شما را تضمین می‌کند. در فصل زمستان برخی از افراد دچار خشکی پوست، مو و لب می‌شوند. سیستم گرمایشی مانند بخاری و شومینه، هوا را خشک کرده که باعث بدتر شدن علائم خواهد شد. رطوبت ساز خانگی التراسونیک با افزایش رطوبت هوا، احتمال ترک خوردن پوست را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد.

3. مفید برای افراد مبتلا به سینوزیت و کاهش علائم آسم وآلرژی

بیماران مبتلا به سینوزیت بهتر است بااستفاده از دستگاه بخار ساز خانگی رطوبت هوای محیط‌شان را افزایش دهند. همان‌طور که می‌دانید این افراد مستعد واکنش آلرژیک هستند که می‌توانند با خرید دستگاه رطوبت ساز کوچک مشکلشان را تسکین دهند. دستگاه بخور سرد سینوس و دستگاه تنفسی فوقانی را بهبود می‌دهد، همچنین سبب می‌شود عملکردشان را به‌خوبی انجام دهند.

4. صاف شدن صدا

برای عملکرد بهینه تارهای صوتی به رطوبت نیاز داریم زیرا هوای خشک باعث آسیب به تارهای صوتی می‌شود. همانطور که دیدید وقتی از خواب بیدار می‌شوید تارهای صوتی شما خشک شده‌اند و صدای ناواضحی تولید می‌شود. دستگاه رطوبت ساز علاوه بر اینکه مشکل گرفتگی صدای شما را حل می‌کند، برای افرادی که شغلشان ارتباط مستقیم با صدا دارد مانند دوبلور یا خواننده، درحین تمرین خوانندگی رطوبت هوا را به مقدار قابل قبول افزایش می‌دهد.

5. درمان گلودرد

بااستفاده از دستگاه بخور سرد از عوارض خشک بودن هوا مانند گلودرد جلوگیری می‌شود. رطوبت از خشک شدن سیستم تنفسی فوقانی جلوگیری کرده و گلودرد را التیام می‌دهد.

6. جلوگیری از خونریزی بینی

خشک شدن هوا، افزایش ویروس و عفونت در هوا را به‌دنبال دارد که باعث عفونت بینی می‌شود. دستگاه رطوبت ساز خانگی، باافزایش رطوبت هوا و تامین هوای مرطوب از خونریزی بینی جلوگیری می‌کند.

7. رفع انسداد حلق و سرفه تر

هوای خشک موجب می‌شود افراد سرفه خشک و بی فایده داشته باشند. تولید رطوبت به‌وسیله دستگاه باعث می‌شود میزان رطوبت هوا بالا رفته و  ترشحات اضافی و خلط، بهتر توسط سرفه دفع می‌شوند و انسداد حلق برطرف می‌شود.

8. کاهش خروپف

 بادستگاه رطوبت ساز می‌شود مقداری رطوبت به هوا افزود، مقدار خروپف راکم کرد. هنگامی‌که هوا خشک باشد راه‌های هوایی نمی‌توانند نرم  و روان باشند به همین علت  باعث خروپف شدید می‌شوند.

9. مفید برای محیط و وسایل خانه

فواید رطوبت ساز خانگی برای خانه

دستگاه رطوبت ساز خانگی باعث می‌شود گیاه رطوبت دوست در خانه شاداب و سرحال‌تر باشد، کفپوش چوبی و مبلمان خانه نیز طول عمرشان بیشتر خواهد شد. تنظیم رطوبت منزل حتی برای کاغذ دیواری‌های خانه هم مفید است و باعث جلوگیری از ترک خوردن آن‌ها می‌شود و از ایجاد الکتریسیته ساکن در محیط جلوگیری می‌کند. هوای مرطوب نسبت به هوای خشک حس گرم‌تری دارد، برای کاهش هزینه سودمند است.

10. افزایش کیفیت خواب

بهبود و افزایش سطح رطوبت توسط دستگاه بخور باعث می‌شود به‌خوبی بخوابید، کیفیت خوابتان افزایش پیدا کند.

 معایب دستگاه رطوبت ساز خانگی

  1. بخار آب بیش از حد تولید شده توسط دستگاه رطوبت ساز خانگی باعث پوسیدگی چوب، رشد کپک، بلند شدن رنگ در و دیوار می‌شود. سطح رطوبت داخل خانه باید بین 30 تا 50 درصد باشد. طبق بررسی آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا انجام داده است، رطوبت بالاتر از 60 درصد بسیار زیاد است. رطوبت بالا موجب اشکال در تنفس و شدت یافتن برخی از علائم حساسیتی می‌شود. عوامل حساسیت‌زا مانند گردوغبار، قارچ و کپک به‌سرعت در محیط مرطوب رشد می‌کنند، وقتی از دستگاه رطوبت ساز خانگی استفاده می‌کنند، لازم است رطوبت سنج یا نم سنج استفاده کنند.
  2. سوختگی‌های ناشی از بخارآب یکی از خطرات استفاده از دستگاه بخارساز است، بهتر است هنگام استفاده نزدیک دستگاه نشوید، مراقب باشد کودک درخانه ازدستگاه بخور دور بماند. البته این مشکل فقط برای دستگاه بخور گرم است و ما در دستگاه مه ساز خانگی که رطوبت سرد تولید می‌کند، هرگز چنین مشکلی نداشته‌ایم.
  3. دستگاه رطوبت ساز خانگی، مخزن تاریک و مرطوبی دارد که بهترین محیط برای تجمع رشد و میکروب‌هاست. مخزنشان بااستفاده از راهنمایی توسط کارخانه تولید کننده باید تمیز شود، دقت کنید آب مدت طولانی در دستگاه بخور باقی نماند، فیلتر آن را به‌طور مرتب تعویض کنید.
  4. استفاده از آب سخت یاآب تصفیه نشده باعث می‌شود مواد معدنی موجود در آب سخت در دستگاه رطوبت ساز جمع شوند و زودتر از زمان معمول دستگاه فرسوده می‌شود. پس اگر در محیطی زندگی می‌کنید که آلودگی آب بالا است، حتما آب را بجوشانید و بعد آن را داخل مخزن دستگاه بریزید. چراکه دستگاه می‌تواند مواد معدنی موجود در آب سخت را به درون هوا منتشر کند و افرادی که در محیط هستند، این هوا را تنفس می‌کنند.

معایب دستگاه رطوبت ساز

نحوه ساخت رطوبت ساز خانگی با استفاده از یخ خشک

وسایلی که برای ساخت رطوبت ساز به کار گرفته شده است بسیار آسان و قابل دسترس است، فقط کافی‌ست یخ خشک تهیه کنید تا بتوانید مه و بخار سرد را تولید کنید. ولی به یاد داشته باشید که در زمستان نمی‌توانید از این دستگاه استفاده کنید، مگر اینکه چند تغییر در طراحی آن ایجاد کرده و کارایی آن را خارق العاده نمایید.

چگونه رطوبت ساز خانگی بسازیم؟

در مرحله اول تمامی لوازم مورد نیاز را تهیه کنید

  1. یک ظرف پلاستیکی یا ظرف فلزی درب‌دار ضد زنگ در گذر زمان
  2. اسنپ باتری 9 ولتی
  3. فن مخصوص کامپیوتر
  4. استفاده از باتری 9 ولتی
  5. استفاده از لوله خرطوم پلاستیکی 500 سانتی‌متری
  6. استفاده از چسب قطره‌ای یا حرارتی قوی

نسبت به اندازه‌ی قطعات دستگاهتان، کوچک و بزرگ بودن آن را تعیین کنید، برای مثال ایجاد دستگاه بزرگ به یخ خشک بیشتر و قطعات بزرگ‌تری نیاز دارد.

درمرحله دوم فن را نصب می‌کنیم

اولین کاری که باید انجام دهید این است که دو سوراخ متناسب روی درب و بدنه‌ی ظرف ایجاد کنید. اولین سوراخ مخصوص فن را می‌توانید توسط کاتر روی درب ظرف مورد نظرتان ایجادکنید، سپس باچسب قطره‌ای فن رابه درب متصل کنید. فقط به یاد داشته باشید برای کارایی بهتر فن حتما مکش آن را رو به بیرون قرار دهید تا بتواند هوا را به بهترین شکل ممکن به درون ظرف وارد کند.

دومین کار در اموزش ساخت رطوبت ساز خانگی، وصل کردن سیم‌های قرمز و سیاه فن به باتری است. در این کار می‌توانید سیم قرمز رابه فاز مثبت و سیم سیاه رابه فاز منفی متصل کنید، اگر می‌خواهید در اتصال سیم به باتری مشکلی به وجود نیاید، می‌توانید همراه باتری 9 ولتی یک اسنپ باتری هم وصل کنید.

نصب لوله در مرحله سوم انجام می‌شود

اندازه‌ی سوراخی که روی بدنه ایجاد می‌شود باید کوچک‌تر از لوله باشد زیرا محل اتصال لوله و ثابت ماندن آن نکته‌ی مهمی  است که حتما باید در نظر بگیرید. همچنین سعی کنید این سوراخ‌ها را توسط اره‌ی مدور یا کاتر ایجاد کنید. درصورت امکان، قسمت‌های بالایی و مناطقی که نزدیک در هستند را برای شروع کار انتخاب نمایید. سپس لوله را به بدنه‌ی ظرف وصل کنید و درز و شکاف ایجاد شده در اطراف ظرف را توسط چسب پوشش دهید.

نکته مهم دیگری که باید در نظر بگیرید این است که‌به جنس درب و چسب مورد نظرتان توجه چون هنگامی که رطوبت ایجاد می‌شود، کیفیت آن باعث عملکرد بهتری خواهد شد.

دراین مرحله ساخت رطوبت ساز گلخانه خانگی یخ خشک و آب داغ اضافه می‌کنید

مقداری آب را بجوشانید، سپس مقدار دو الی سه لیوان را داخل ظرف رطوبت ساز بریزید سپس در ظرف مورد نظر را که همانند مخزن رطوبت ساز عمل می‌کند، ببنید اما قبل از بستن درب ظرف، با استفاده از دستکش چند تکه یخ خشک بشکنید و داخل ظرف بیندازید و درب آن را بلافاصله بگذارید. استفاده از دستکش می‌تواند، مانع ورود باکتری‌ها از طریق تماس دست‌تان، همراه یخ به داخل مخزن باشد. پس از آن فن را روشن کنید و اجازه دهید تا مه سرد توسط فن و لوله به محیط بیرونی (فضای خانه) انتقال یابد.

سخن آخر

ما در این مقاله از مزایای رطوبت ساز خانگی گفتیم تا اگر در فکر خرید این دستگاه هستید با اطلاعات بیشتر این کار را انجام دهید. همچنین خرید دستگاه رطوبت ساز برای گیاهان به مشاوره ‌ی تخصصی نیاز دارد شما می‌توانید با این شماره 02191035178 تماس بگیرید و از مشاوره رایگان کارشناس مربوطه بهره مند شوید.

بهترین دستگاه ها را از ما بخواهید

مه آوران اولین و بزرگترین تولید کننده دستگاه رطوبت ساز

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • مهربان
    20/09/1400 3:36 ب.ظ

    سلام من از رطوبت ساز خانگی مه آوران خیلی راضی هستم مخصوصا برای من که مبتلا به بیماری پوستی هستم ممنون از محصول خوب شما

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

You cannot copy content of this page

فرم درخواست مشاوره

برای در خواست مشاوره لطفا فرم زیر را پر کنید.