عوامل مهم در پرورش قارچ

چکیده محتوای این صفحه

برای بهبود عملکرد سایت امتیاز دهید...

عوامل مهم در پرورش قارچ مانند دما و رطوبت نسبی همراه با میزان مشخص و مناسب جریان هوا دارای تاثیر بسیار زیادی بر روی پرورش قارچ دارد. در طول دوره تشکیل اندام باردهی باید به‌شرایط محیطی توجه بیشتری شود.

عوامل مهم در پرورش قارچ

بافت و ساختار قارچ به‌گونه‌ای است که عوامل مهم در پرورش قارچ (دما و رطوبت) باید درحد مطلوبی باشد چراکه 90 درصد بافت قارچ را آب تشکیل می‌دهد. اگر شرایط دمایی و رطوبتی درسال‌های پرورش قارچ مناسب نباشد به سرعت آب خود را از دست داده و باعث فاسد شدن قارچ می‌گردد. درادامه درمورد این عوامل مهم توضیحات بیشتری خواهیم داد.

نقش مهم رطوبت در پرورش قارچ

رطوبت یکی از عوامل مهم در پرورش قارچ است. درهر مکانی که رطوبت و مواد آلی وجود داشته باشد قارچ‌ها هم وجود خواهند داشت. اهمیت رطوبت به حدی است که قارچ‌ها بدون مواد غذائی می‌توانند زندگی کنند ولی بدون رطوبت نمی‌توانند زنده بمانند. برای مثال قارچ بوتریتیس سینرا و اسکلروشیوم در رطوبت ۱۰۰-۹۵ درصد می‌توانند به مدت ۱۲ ماه زنده بمانند. منظور از رطوبت محیط رشد رطوبت نسبی هوا است.

برای بیشتر دانستن درمورد رطوبت نسبیبه مقاله رطوبت نسبی محل زندگیتان از سری مقالات مه آوران مراجعه کنید. تنوع زیاد قارچ‌ها نیاز آن‌ها را نسبت رطوبت متفاوت می‌سازد. برای مثال قارچ‌های آبزی وابستگی زیادی به آب دارند. درکل اغلب قارچ‌ها در رطوبتی بین۷۰-۶۰درصد رشد می‌کنند. قارچ‌ها خصوصیت هیدروفیلیکی دارند همین خصوصیتشان باعث می‌شود به سمت محیطی با رطوبت زیاد رشد کنند. تعدادی از قارچ‌ها از این قضیه مستثنی بوده‌اند و در رطوبت بسیار کم رشد می‌کنند.

چه دستگاهی برای تولید رطوبت سالن‌های پرورش قارچ مهم است؟

اگر بخواهند عمل پرورش قارچ باموفقیت انجام شود، لازم است که درسالن پرورش به عوامل مهم در پرورش قارچ مانند دما و رطوبت بسیار توجه کرد. رطوبت یکی از عوامل بسیار مهم در پرورش قارچ است که بابرخی سیستم‌ها این رطوبت تامین می‌شود. اینکه چگونه رطوبت کافی برای سالن پرورش قارچ تامین نمایند نیاز به بررسی و تصمیم‌گیری دارد ولی بهترین گزینه استفاده دستگاه رطوبت ساز است.

برای خرید دستگاه رطوبت ساز محصولات تولید کنندگان باسابقه استفاده نمائید تا راندمان و کیفیت بسیار بالایی داشته باشد. محصول کم کیفیت درست است که قیمت پایین‌تری دارد اما کارایی محصول باکیفیت پایین کم است و در کوتاه‌ترین زمان ممکن امکان خرابی یا فرسایش وجود دارد. در سالن‌های پرورش قارچ برای تامین رطوبت از آب‌پاشی نیز استفاده می‌کنند که در فصول سرد سال این کار مناسب نیست، زیرا دمای محیط آنچنان گرم نیست که آب بخار شده و به رطوبت تبدیل شود. بهتر است برای اینکه رطوبت ساز مناسبی برای پرورش قارچ انتخاب کنید روی رطوبت ساز در سالن‌های پرورش قارچ کلیک کنید.

دما عامل دیگری از عوامل مهم در پرورش قارچ

رشد قارچ‌ها در دمای بیشتر از ۴۰درجه سانتی‌گراد و زیر صفر متوقف می‌شود. اکثریت قارچ‌ها مزوفیل هستند، یعنی در دمایی بین ۴۰-۱۰درجه سانتی‌گراد رشد می‌کنند ولی دمای مناسب جهت رشد آن‌ها بین ۳۵-۲۵ درجه سانتیگراد است. در بین قارچ‌ها اختلاف دمائی بسیار زیادی دیده می‌شود برای مثال قارچ‌های پاتوژن در بافت‌های پستانداران در ۳۷ درجه سانتی‌گراد رشد می‌کنند درحالیکه پاتوژن‌های گیاهی اغلب در ۳۰ درجه سانتیگراد فعالیت دارند اکثر قارچ‌ها در دمای اتاق رشد خوبی دارند.

تعداد کمی از قارچ‌ها گرمادوست یا ترموفیل هستند یعنی در دمای بیش از۴۰ درجه سانتیگراد و حداکثر در ۶۲-۶۰ درجه سانتیگراد رشد می‌کنند. تحمل قارچ‌ها دربرابر تغییرات دما از باکتری‌ها کمتر است. تحمل قارچ‌ها درمقابل سرما نیز مطالعه شده است. کمینه دما برای قارچ‌ها ۵-۰ درجه سانتیگراد است. دمای رشد برخی از قارچ‌های فاسد کننده مواد غذائی مانند کلادوسپوریوم و اسپوروتریکوم می‌تواند دمای ۵- باشد که اکثر قارچ‌ها قادر به زیست دراین دما نیستند.

نتیجه گیری

دما و رطوبت، اساسی‌ترین فاکتورها در رشد و پرورش انواع قارچ است درسالن‌های پرورش قارچ، به‌منظور فراهم نمودن عوامل مهم در پرورش قارچ از تجهیزات گرمایشی، سرمایشی، رطوبت ساز، تهویه مطبوع، دماسنج، رطوبت سنج و سایر ابزار و تأسیسات لازم، استفاده می‌گردد. مه آوران بابیش از 25 سال سابقه، تنها تولیدکننده رطوبت ساز اولتراسونیک در ایران است که دستگاه‌های رطوبت ساز در مدل و اندازه‌های صنعتی باحجم رطوبت مختلف تولید می‌گردد.

بهترین دستگاه ها را از ما بخواهید

مه آوران اولین و بزرگترین تولید کننده دستگاه رطوبت ساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

You cannot copy content of this page

فرم درخواست مشاوره

برای در خواست مشاوره لطفا فرم زیر را پر کنید.