رطوبت ساز در کشت زعفران چه تاثیری می‌گذارد؟ 11 مزیت آن

چکیده محتوای این صفحه

برای بهبود عملکرد سایت امتیاز دهید...

رطوبت ساز در کشت زعفران از اهمیت زیادی برخوردار است. در زمین کشاورزی و فضای آزاد، به رطوبت بالایی نیاز ندارد ولی در گلخانه به رطوبت بالایی نیازدارد.  پیازچه زعفران از اهمیت و قیمت بسیار بالایی برخوردارند، به همین دلیل باید به‌مدت چندین سال توسط پرورش‌دهنده استفاده شوند. فرایند آبدهی به پیازچه باید به‌صورت غیر مستقیم انجام شود تااز فساد آن جلوگیری شود، پروسه آبرسانی نیز از طریق تولید مه و رطوبت غلیظ در گلخانه‌های زعفران انجام می‌گیرد.

روش جدید کشت زعفران و مزایای آن

زعفران را امروزه به روش هیدروپونیک یا هوا کشت در گلخانه کشت می‌کنند. در این روش مواد معدنی و مورد نیاز برای رشد زعفران، ازطریق رطوبت به ریشه پیاز آن می‌رسد. این روش از بهترین روش‌های کشت زعفران است. زیرا دارای محاسن زیادی است که عبارتنداز:

  1. گران قیمت‌تر بودن زعفران به‌دست آمده از طریق گلخانه به دلیل رنگ، بو و طعم بهتر نسبت به کاشت سنتی
  2. مصرف بسیار پایین آب به دلیل استفاده از  رطوبت ساز در کشت زعفران
  3. افزایش بازدهی و کیفیت محصولات
  4. امکان انتخاب مرغوب‌ترین خاک برای کشت
  5. سم‌پاشی و کنترل راحت
  6. عدم دسترسی آفت‌ها و حیوانات جونده به پیازچه زعفران
  7. امکان کنترل دما و رطوبت در محدوده خاص
  8. از بین بردن گرد و غبار و بوهای نامطبوع
  9. بهداشتی بودن محیط کشت
  10. برداشت زعفران باکیفیت‌تر به دلیل استفاده از پیازهای منتخب و سایز بزرگتر
  11. رشد و پرورش زعفران مرغوب‌تر به‌دلیل پنهان بودن از نور زیاد، زیرا نور خود یک عامل درجهت از بین بردن عطر و بو و رنگ زعفران است، درنتیجه باعث افت کیفیت زعفران می‌شود.
رطوبت ساز در کشت زعفران
رطوبت ساز در کشت زعفران

درچه مراحلی از رطوبت ساز در کشت زعفران استفاده می‌کنند؟

مرحله بعد از حذف لایه اضافی پیاز درحدی که پیاز لخت نشود و جدا کردن پیازهای مرغوب و سالم. دراین مرحله پیازها بایددر انبارهایی کم نور و با رطوبت۵۰% نگهداری شوند. مرحله‌ای که پیازها بعد از ضدعفونی شدن باید به داخل سالن آورده شوند و در قفسه چیده شوند. دراین مرحله رطوبت مورد نیاز سالن حدودا ۸۵درصد است که این میزان رطوبت باعث می‌شود پیازها از خواب تابستانی بیدار شوند (حالت شک دهی) و رشد خودرا آغاز نمایند.

آبان ماه که زمان گل دادن پیازها است رطوبت 80 درصدی در سالن به همراه نور کافی در سالن توسط رطوبت ساز تامین می‌شود. در این مرحله برای تبدیل شدن پیاز به یک پیاز ایده‌آل و باکیفیت باید جوانه‌های اضافی از پیاز جدا شوند.

کدام رطوبت سازها برای گلخانه زعفران مناسب است؟

گلخانه زعفران و تامین رطوبت بااستفاده از رطوبت ساز التراسونیک

انواع مختلفی از رطوبت ساز در کشت زعفران استفاده می‌شود. رطوبت ساز التراسونیک کارایی بالاتری نسبت به دیگر رطوبت سازها دارد که در ادامه مقاله به مزایای آن اشاره می‌کنیم:

رطوبت ساز التراسونیک برای گلخانه زعفران

این دستگاه‌ها بااستفاده از امواج فراصوت که بالاتر از محدوده شنوایی انسان هستند، اقدام به تولید مه بسیار غلیظ و سبک می‌کند. در واقع با امواج اولتراسونیک تولید شده، پیوند بین مولکول آب از بین رفته و به بخاری کاملا ریز و دود مانند تبدیل می‌شود. برای بیشتر دانستن در مورد رطوبت ساز جدید اولتراسونیک اینجا کلیک کنید.

رطوبت سازهای اولتراسونیک در ظرفیت‌های مختلفی تولید شده‌اند که باتوجه به حجم گلخانه خود باید گزینه مناسب را انتخاب کنید تا رطوبت لازم را تامین کند، درصورتی که رطوبت گلخانه کمتر از مقدار مجاز باشد، با خشکی پیازچه‌ها و عدم گلدهی آن‌ها مواجه خواهید شد.

این دستگاه‌ها امکان اتصال به آب شهری و یا مخازن دیگر را دارند، بنابراین امکان تولید مداوم رطوبت وجود دارد، قرارگیری سنسور فراصوت دراین نوع رطوبت ساز در کشت زعفران باعث بالا رفتن امنیت و دقیق‌تر کار کردن دستگاه می‌شود. سنسور سنجش رطوبت امکان کارکرد خودکار رطوبت ساز را فراهم کرده و با تنظیم تایمر، قابلیت کارکرد در ساعات مشخص روز یا شب وجود دارد.

علاوه بر تمامی موارد فوق، مه تولید شده توسط رطوبت سازهای التراسونیک کاملا سبک بوده که بصورت یکنواخت درتمامی قسمت‌های گلخانه پخش شده و درنهایت بر روی پیازچه و ساقه خواهد نشست.

سخن آخر

مه ساز التراسونیک به دلیل تولید مه سبک و یکنواخت، برای استفاده در کشت زعفران مناسب است. رطوبت ساز در کشت زعفران از ریشه دادن، فاسد شدن و آفَت زدن پیازچه‌ها جلوگیری می‌کند. برای انتخاب دستگاه رطوبت ساز مناسب با کارشناسان شرکت مه آوران تماس بگیرید.

بهترین دستگاه ها را از ما بخواهید

مه آوران اولین و بزرگترین تولید کننده دستگاه رطوبت ساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

You cannot copy content of this page

فرم درخواست مشاوره

برای در خواست مشاوره لطفا فرم زیر را پر کنید.