تفاوت بین رطوبت گیر و رطوبت ساز

چکیده محتوای این صفحه

برای بهبود عملکرد سایت امتیاز دهید...

تفاوت بین رطوبت گیر و رطوبت ساز موضوع مورد بحث در مقاله پیش‌ رو است‌. دستگاه های رطوبت ساز و رطوبت گیر از تجهیزات ضروری برای ایده آل کردن رطوبت موجود در هوا هستند.

شرایط آب و هوایی مطلوب برای انسان ها و بسیاری از گیاهان و جانوران در یک محیط این است که رطوبت نسبی هوا بین 40 تا 70 درصد در نوسان باشد و از این سطوح چه به سمت بالا و چه به سمت پایین تجاوز نکند. با توجه به محیطی که در آن زندگی می کنید، باید از دستگاه رطوبت ساز یا رطوبت گیر استفاده کنید، اگر نمی دانید که کدام یک از دو را باید انتخاب کنید، مقاله تفاوت بین رطوبت گیر و رطوبت ساز را تا انتها مطالعه کنید.

تماس بگیرید

دستگاه رطوبت گیر چیست؟

در نخستین بخش از مقاله پیش از اینکه به تفاوت بین رطوبت گیر و رطوبت ساز بپردازیم، شما را با دستگاه رطوبت گیر آشنا می کنیم‌. رطوبت گیر دستگاهی است که در محیط هایی با آب و هوایی با رطوبت بیش از ۶۰ درصد برای پایین آوردن سطح رطوبت استفاده می شود‌.

در واقع این تجهیزات برای محیط‌هایی با رطوبت بالای 60 درصد بسیار ضروری هستند. برخلاف تصور بسیاری از مردم، یک مکان بسیار مرطوب می‌تواند همانند یک مکان بسیار خشک برای سلامت انسان و جانداران حتی مبلمان مضر باشد.

پس برای جلوگیری از حملات بیماری های تنفسی مانند رینیت، سینوزیت، آسم، برونشیت و حتی ذات الریه، نصب یک دستگاه رطوبت گیر اجتناب ناپذیر است.

همچنین رطوبت بسیار زیاد باعث افزایش تعداد میکروارگانیسم ‌هایی مانند باکتری ‌ها و قارچ‌ ها می‌شود، که روی دیوارها، لباس ‌ها، ملافه ‌ها و همچنین در آشپزخانه تجمع می ‌کنند و باعث ایجاد کپک و قارچ روی اجسام مختلف می‌شوند.

نحوه عملکرد این دستگاه بدین صورت است که، هوای مرطوب با فن مکنده به داخل دستگاه کشیده شده، سپس هوای مرطوب از کوئل های سرد اپراتور عبور می کند تا رطوبت هوا گرفته شود و در نهایت رطوبت از حالت بخار به مایع تبدیل شده و دوباره شکل قطرات آب از دستگاه خارج شده و در سینی زیر آن جمع می شود.

مشاهده محصولات

 دستگاه رطوبت ساز چیست؟

در این بخش از مقاله تفاوت بین رطوبت گیر و رطوبت ساز شما را با دستگاه مه ساز آشنا می کنیم تا درک تفاوت ها برای شما آسان تر شود. دستگاه رطوبت ساز دستگاهی است که در محیط های خشک و برای جلوگیری از عوارض این هوا به کار گرفته می شود. رطوبت سازهای خانگی قادرند رطوبت هوا را به 60 درصد برسانند و در برخی مکان ها مانند سالن های پرورش قارچ که به رطوبت بیشتری نیاز دارند رطوبت سازهای صنعتی قادر به مرطوب کردن هوا تا 90 درصد هستند.

دستگاه رطوبت ساز برای افزایش رطوبت نسبی هوا اغلب از فرآیند تبخیر استفاده می کند، یعنی تجهیزات با ارتعاش دائمی مولکول آب را شکسته و باعث تبدیل شدن آن به بخار می شود.

سپس این بخار در محلی که دستگاه رطوبت ساز نصب شده است، منتشر می شود. به این ترتیب رطوبت هوا بالا رفته و از مشکلات و بیماری های ناشی از هوای بسیار خشک جلوگیری می کند. تا به اینجای مقاله با آشنایی با این دو دستگاه تا حدی پی به تفاوت بین رطوبت گیر و رطوبت ساز پی برده اید، در ادامه با ما باشید، تا به طور مفصل با تفاوت این دو دستگاه را برای شما شرح دهیم.

 دستگاه رطوبت ساز چیست؟

تفاوت بین رطوبت ساز و رطوبت گیر

تفاوت بین رطوبت گیر و رطوبت ساز به کاربرد این دو بر می گردد. این دو کاربرد کاملا متفاوتی دارند، یکی در هوای بسیار مرطوب به کار گرفته می‌ شود تا رطوبت را کم کند و دیگری در هوای خشک استفاده می شود، تا رطوبت هوا را افزایش دهد و از عوارض ناشی از آن بکاهد. در ادامه مطلب با بررسی کاربرد این دو به تفاوت بین رطوبت گیر و رطوبت ساز به طور کامل پی می برید و در زمان خرید سر در گم نخواهید شد.‌

·         کاربرد رطوبت ساز

هوای خشک یعنی هوایی با رطوبت بسیار پایین که می تواند برای سلامتی بسیار مضر باشد و باعث واکنش های ارگانیک و ناراحتی های مختلف می شود. زمانی که رطوبت هوا پایین می آید و در اصطلاح هوا خشک می شود، توصیه های مراقبتی بسیاری مانند نوشیدن فراوان آب و مرطوب نگه داشتن هوای خانه به روش های مختلف به افراد می شود.

راحت ترین کار برای مرطوب کردن خانه یا مکان های صنعتی استفاده از رطوبت ساز است، تا رطوبت نسبی هوا را به میزان کافی افزایش می دهد. مهمترین تفاوت بین رطوبت گیر و رطوبت ساز این است که در هوای خشک از رطوبت ساز استفاده می شود ولی رطوبت گیر در این آب و هوا کارایی ندارد.‌

البته اگر میزان رطوبت افزایش یابد نیز عواقبی مانند تکثیر میکروارگانیسم هایی مانند کنه ها ، قارچ ها و باکتری ها را در پی دارد که برای سلامتی مضر است، پس برای مقابله با رطوبت بالا باید از رطوبت گیر استفاده کرد. در ادامه مطلب برای بررسی تفاوت بین این دو با کاربرد رطوبت گیر نیز باید آشنا شوید.

·         کاربرد رطوبت گیر

در پایان مبحث تفاوت بین رطوبت گیر و رطوبت ساز شما را با کاربرد رطوبت گیر آشنا می کنیم. رطوبت گیر در محیط هایی که رطوبت هوا از حد مجاز فراتر رفته است، به کار گرفته می شود.

در واقع رطوبت گیر رطوبت هوا را کنترل می کند، تا از حد مجاز فراتر نرود.‌ با این حال، عملکرد یک رطوبت‌گیر فراتر از این عملکرد اصلی یعنی رطوبت‌زدایی است. این دستگاه مجهز به فیلتر هوا همزمان با کنترل رطوبت، حفظ رطوبت در سطوح مناسب می باشد و از تکثیر قارچ ها، کنه ها و سایر باکتری های پراکنده در هوا جلوگیری می کند. در عمل، استفاده از رطوبت‌گیر علاوه بر سلامت، کیفیت زندگی را نیز بالا می برد.‌ بنابراین رطوبت گیر هوا شامل چندین عملکرد در یک دستگاه واحد است.

  کاربرد رطوبت گیر

سخن پایانی

در این مقاله از گروه صنعتی مه آوران شما را با تفاوت بین رطوبت گیر و رطوبت ساز آشنا کردیم. اگر مایلید بیشتر در مورد تفاوت های این دو بدانید یا اینکه نمی دانید کدام دستگاه برای شما مناسب است، به سایت مه اوران مراجعه کنید، شرایط خود را با ما در میان بگذارید تا مشاورین ما در این زمینه شما را راهنمایی کنند.

بهترین دستگاه ها را از ما بخواهید

مه آوران اولین و بزرگترین تولید کننده دستگاه رطوبت ساز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

You cannot copy content of this page

فرم درخواست مشاوره

برای در خواست مشاوره لطفا فرم زیر را پر کنید.